Cenová maxima světového obchodu s pšenicí jsou především důsledkem sklizňových šoků způsobených například suchem. Ty jsou ještě zesíleny v případě, když je k dispozici málo uskladněného obilí nebo je uplatňována restriktivní obchodní politika. Zjistili to vědci z německého Postupimského institutu pro výzkum vlivů klimatu (Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung) na základě analýzy dat ministerstva zemědělství USA.
Ani spekulace na komoditních trzích, ani využití půdy k produkci biopaliv nebyly v minulých čtyřiceti letech rozhodující pro ceny pšenice. Tyto znalosti umožňují lepší odhad rizik. „Prudce rostoucí ceny pšenice mohou v některých letech napomáhat vzniku lokálních potravinových krizí a v důsledku lidmi způsobené klimatické změny narůstají výkyvy počasí a odpovídající rizika pro produkci obilnin,“ uvádí institut v tiskové zprávě. Potravinová bezpečnost je z velké části otázka cen, proto chceme vlivy způsobující jejich meziroční kolísání lépe pochopit, dodává vedoucí výzkumného týmu Dr. Jacob Schewe.
Když v letech 2007/2008 a 2010/2011 prudce vzrostly celosvětové ceny pšenice, způsobilo to problémy chudým lidem v rozvojových zemích. Dočasné nárůsty cen jsou dokonce dávány do souvislostí z místními povstáními v některých zemích. „Tato cenová maxima nastala po silných suchách, která samozřejmě snížila výnosy. Nyní můžeme ukázat, že šoky způsobené počasím skutečně mohou vyvolat velké nárůsty cen. Ochranářská obchodní politika, která zahrnuje zadržení většího objemu komodit ve skladech nebo zastavení vývozu, navíc může efekt výpadku sklizně ještě posílit, i když je z pohledu dané země smysluplná. A přesně to se stalo během posledních velkých nárůstů cen,“ dodává Dr. Schewe. Spoluautor Dr. Christian Otto dodává, že ačkoliv spekulace na trzích mohla problém ještě přechodně zesílit, data ukazují, že pro celoroční ceny byla tato spekulace jen malým faktorem. A to, ačkoliv se náhlý růst ceny u pšenice v roce 2007/2008 shodoval se spekulacemi indexových fondů, které utíkaly z hroutících se trhů nemovitostí a akcií v USA.*