Od letošního roku se začíná každé září slavit Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství. Do akce se zapojí desítky ekologických farem, výrobců, obchodníků a prodejců biopotravin po celé republice. Informoval o tom Tomáš Václavík z Pro-Bio, Svazu ekologických zemědělců, který akci koordinuje. Měsíc biopotravin zastřešuje nejrůznější informační, vzdělávací a marketingové aktivity pro spotřebitele, které si dávají za cíl povzbudit co nejvíce lidí, aby ochutnali biopotraviny a sami posoudili, jestli jim vyhovují. To naznačuje také doprovodný slogan Ochutnej ten rozdíl.
„Snahou akce je oslovit co nejširší veřejnost s konkrétním zaměřením na mladé rodiny a děti. Zkušenosti a výsledky výzkumů ukazují, že jakmile spotřebitelé ochutnají biopotraviny nebo navštíví ekologickou farmu a na vlastní oči se přesvědčí o tom jak funguje, stanou se z nich pravidelní konzumenti biopotravin,“ shrnul Václavík. Lepší chuť těchto produktů je podle něj jedním z nejdůležitějších faktorů, které lákají nové spotřebitele k nákupu a zvyšují spotřebu již existujících zákazníků. „Jejich konzumací mohou lidé pomáhat chránit životní prostředí, zvyšovat biologickou rozmanitost, pomáhat zamezovat znečištění vodních zdrojů, i třeba snižovat nezaměstnanost na venkově,“ uvedl dále.
Během měsíce září by se pro veřejnost měly otevřít brány desítek ekologických farem, které plánují speciální akce. Půjde například o pikniky pro příchozí, ukázky práce se zvířaty nebo na poli při sklizni, procházky naučnými stezkami uvnitř farmy a přednášky. Samozřejmostí budou také ochutnávky bipotravin, a to nejen na farmách; proběhnou regionální bio dožínky a jarmarky.
Součástí Měsíce biopotravin je také vyhlášení výsledků soutěže o Českou biopotravinu roku 2005, která se letos koná již po páté. Vyhraje ten produkt, který porotu přesvědčí o tom, že je novátorský, přináší nejvíce výhod pro zákazníky, je chutný, dostupný a prodávaný, ale také dokáže svým obalem upoutat. Součástí klání je soutěž o nejlepší bioprodejnu roku a letos nově také o nejlepší internetový bioobchod.
Obrat v oblasti biopotravin průběžně roste. Jak uvedl Tomáš Václavík, v polovině roku 2005 je kupovaly téměř dvě třetiny domácností ve vyspělém světě. Ročně za ně utratily více než 25 miliard dolarů (600 miliard Kč).