23.04.2003 | 01:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V plánu je další rozšíření

Obrat celého koncernu BASF loni klesl o 0,9 procenta na 32,216 mld. eur, přičemž hrubý provozní zisk stoupl o 25 % na 2,88 mld. eur. Zároveň firma vynaložila na investice a akvizice 2,7 mld. eur a snížila náklady o 700 mil. eur, přičemž další snížení o 100 mil. eur plánuje na letošní rok. Uvedl to na tiskové konferenci v chorvatském Dubrovníku Claus Illing z vedení firmy.

Jak doplnil, v oblasti ochrany rostlin dosáhl obrat firmy celosvětově 2,954 mld. eur, v Evropě pak 1,4 mld. eur. Obchod v tomto sektoru oproti roku 2001 poklesl, uvádí výroční zpráva firmy. Vinu na tom nese hospodářská a finanční krize v Jižní Americe, nepříznivé počasí v USA a vyprodávání velkých zásob u obchodníků. Pro firmu je rozhodující nákup tzv. fipronilového balíčku od firmy Bayer, který se skládá s insekticidu fipronilu a fungicidů. Měl by pomoci odstranit slabinu v insekticidech a mořidlech a zároveň zpřístupnit asijské trhy, kde je fipronil na vedoucí pozici. Stát bude přibližně 1,2 mld. eur a v roce 2001 byl jeho obrat 500 mil. eur s vysokým růstovým potenciálem. V následujících letech chce firma na trh uvést osm nových účinných látek a na přelom roku 2003 – 2004 plánuje uvedení nového fungicidu s názvem Boscalid. „Po rozšíření Evropské unie nehodláme zvyšovat ceny přípravků,“doplnil Illing.
Výroční zpráva dále uvádí, že se firma angažuje také v oblasti biotechnologií, kde chce v letech 2000 až 2010 do výzkumu investovat 700 mil. eur. Zaměřila se na tři oblasti, a sice na odrůdy obilnin, které se snáze vyrovnají se suchem nebo zimou; rostliny s ideálním složením tuků, škrobu či bílkovin a také tzv. „zelené továrny“ produkující látky, které lze dnes vyrobit jen pomocí nákladných chemických postupů. V minulém roce firma dostala podle dokumentu od vědecké komise EU pozitivní rozhodnutí o odrůdě brambor s vysokým obsahem amylopektinu, který má široké využití v průmyslu. Na trh by mohla jít v roce 2005 po ukončení GMO moratoria.
Pro českou divizi firmy bude v letošním roce rozhodující, jak zvládne akvizici firmy Bayer. „Zatím nemáme schválení antimonopolního úřadu a každý den nás stojí obrat. Pokud ale s těmito přípravky dosáhneme stejného obratu, jako měla v minulém roce firma Aventis, tj. 120 – 150 milionů Kč, měli bychom být číslo jedna na českém trhu,“ uvedl vedoucí tuzemské divize Ladislav Niklíček s tím, že se o spojení rozhodne koncem dubna. Nejzazší termín je pak pátý červen. Firma předložila výsledky systému Variex, kterým Státní rostlinolékařská správa vyhodnocuje spotřebu přípravků na ochranu rostlin. BASF se podle nich se svým obratem umístila na třetím místě na tuzemském trhu. Dominuje přitom v oblasti fungicidů, kde je na prvním místě. Naopak u insekticidů je na čtvrtém místě, což by měl změnit právě nákup fipronilu. Celkový obrat firmy pak v roce 2002 tvořily z 57 % fungicidy a z 35 % herbicidy. Insekticidy se na něm podílely pouhými 5 %. „V České republice jsou pro nás rozhodující především obilniny, řepka a cukrovka. U herbicidů do obilnin nám schází konkurenceschopný produkt, ale změna se očekává během dvou let,“ konstatoval Niklíček a dodal, že 14 produktů z celkového portfolia tvoří 85 % obratu. Mezi prvními deseti se pak umístilo šest fungicidů.
Vliv průběhu loňského podzimu a letošní zimy na ochranu rostlin zatím podle Niklíčka nelze odhadnout. „Pro nás tak špatný nebyl, prodali jsme, co jsme naplánovali. Podle mého odhadu se plochy pšenice sníží o 300 tisíc hektarů, což je pokles i pro naše fungicidy,“ dodal. Firma ale na stávající situaci zareagovala a nabízí při odběru fungicidů zdarma regulátor růstu – Cycocel 750 SL,. „Je to čistě pragmatické rozhodnutí. Aby se vyplatilo stříkat fungicidy, tak na tom poli musí něco mít,“ konstatoval Niklíček s tím, že aplikace fungicidu má smysl skoro vždycky, protože pěstitel náklady na porost již vynaložil a případné napadení chorobou má za následek ztráty. Pro letošní rok proto firma s žádným výrazným poklesem obratu nepočítá.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down