V roce 2024 kupovali spotřebitelé v Německu pro kuchyňské využití především řepkový olej. Podle údajů společnosti Agrarmarkt Informations-Gesellschaft (AMI) má řepkový olej s 86 miliony litrů značný náskok před ostatními rostlinnými oleji a oproti předchozímu roku dokonce zvýšil svůj podíl na trhu. Údaje byly shromážděny na základě průzkumu společnosti YouGov CP Germany.
Uvádí to v tiskové zprávě Unie pro podporu olejnin a proteinových plodin (UFOP). Dodává, že po dvou letech nejistoty spotřeba jedlých olejů celkově opět vzrostla: v roce 2024 jich bylo nakoupeno 213,7 mil. litrů, což je výrazný nárůst oproti roku 2023 (199 mil. litrů). Opětovný nárůst naznačuje stabilizaci trhu. „Cenové špičky způsobené geopolitickými krizemi v roce 2024 zeslábly. Chování spotřebitelů se znatelně normalizuje,“ říká Stephan Arens, výkonný ředitel UFOP.
Na druhém místě za řepkovým olejem je slunečnicový se spotřebou 64,1 milionu litrů (2023: 60 milionů litrů). Jako třetí se umístil olivový olej s 36,1 milionu litrů (2023: 34 milionů litrů). Navzdory obtížnému cenovému prostředí - zejména u olivového oleje v důsledku nízké úrody v jižní Evropě - zůstává poptávka ve všech třech segmentech do značné míry stabilní.
Regionálnost i kvalita
V roce 2024 se spotřebovalo přibližně 4,6 milionu litrů řepkového oleje z ekologické produkce. To znamená, že představuje přibližně 17 % z celkových 27,4 milionu litrů jedlých bioolejů. „Důvěra v místní původ je patrná zejména u ekologických produktů,“ vysvětluje Stephan Arens. „Řepkový olej lisovaný za studena v sobě spojuje regionálnost, senzorickou kvalitu a nutriční výhody, což je v segmentu bio stále přesvědčivější.“
S výhledem do příštích let generální ředitel svazu Stephan Arens upozorňuje: „Abychom v budoucnu zajistili dodávky kvalitních rostlinných olejů, musíme posílit domácí zemědělství – jak ekologické, tak konvenční. Toho lze dosáhnout pouze s politickým rámcem, který spojuje výrobu, zpracování a zájem spotřebitelů.“*