24.10.2004 | 10:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Trh s biopotravinami roste

Soutěž o nejlepší biopotravinu roku letos nově obohatilo i klání o nejlepší bioprodejnu. Nejlépe se umístila společnost Albio, spol s. r. o. se svojí provozovnou v Truhlářské ulici v Praze.
Na otázky o tom, co českému trhu s biopotravinami chybí a jaký je jeho budoucí vývoj, odpovídali manželé Hana a Jan Zemanovi, spolumajitelé společnosti a členové vedení.

Jak rozsáhlý máte sortiment, a které výrobky z tuzemské bioprodukce nejvíce postrádáte?
Sortiment je široký, přibližně 80 % položek prodáváme v biokvalitě. Na obchodech máme listováno asi 2800 položek. Místní produkce některých komodit je ale nedostatečná. Uvítali bychom daleko více mléčných výrobků, naprostý nedostatek je biovajíček. Tyto dvě základní komodity bychom mohli prodávat v daleko větším množství. Dále bychom rádi nahrazovali domácí bioprodukcí komodity dovážené ze zahraničí, které se i přes vysokou cenu prodávají velmi dobře. Takových produktů je velké množství a zároveň je to zajímavá možnost pro domácí výrobce.
O které komodity se tedy jedná?
Platí to pro jakékoliv ovocné šťávy a určitě džemy. Přijde nám jako obrovská škoda, že máme těchto komodit z domácí produkce nedostatek. Dalším výrobkem jsou sušenky, které se v České republice v biokvalitě nevyrábějí vůbec, přitom se prodávají mezi sedmdesáti a sto korunami za balíček. Tato produkce by mohla v Čechách také existovat. Naprosto nejsou v biokvalitě k sehnání vegetariánské potraviny tempeh, tofu, sójové sýry, obilné pomazánky a přitom je po nich obrovská poptávka. Také chybí alternativa k máslu pro lidi, kteří ho nemohou jíst, například by mohlo jít o výrobek v podobě ztuženého rostlinného tuku. Chybí také ekologické čistící prostředky.
Výrobky s obsahem GMO se již nalézají na pultech obchodů, ale zpravidla do takové hranice, kterou není třeba značit. Vaši zákazníci si ale takové výrobky nepřejí kupovat. Máte s tím nějaké problémy?
V našem zákoně dosud platí, že biopotravina musí mít nulový obsah GMO a zatím v České republice nehrozí omezení bioprodukce z tohoto důvodu. Rizikové věci máme v kvalitě bio a pokud ne, tak máme certifikáty od výrobce o tom, že je výrobek GMO free, což platí například pro sóju či kukuřičné výrobky.
Loni v červnu jste otevírali prodejnu v Truhlářské ulici v Praze, nyní jste otevřeli další na Dejvické a chystáte ji i na Smíchově. Vrátila se vám tak rychle první investice?
Ne, jde o další investice, pro které jsme se rozhodli vzhledem k rozvoji trhu a zájmu klientů. Snažíme se proto na něm etablovat a rozšířit svoje aktivity. Zájem byl totiž poměrně vysoký a zde v Truhlářské jsme neměli další možnosti rozšiřování. Proto jsme se rozhodli pro další atraktivní lokality. Na Smíchově by měla být největší biprodejna v Česku s rozsahem 150 m2 prodejní plochy.
Zde v Truhlářské ulici máte prodejnu, jídelnu, pekárnu, vzdělávací koutek a další prostory. Chystáte pro spotřebitele další lákadla?
Kromě produkce pekárny a rozvoje obchodů chceme nyní zkvalitňovat a stabilizovat služby a provozy, rozšiřovat naši nabídku a zvyšovat kvalitu servisu. Za první rok jsme zaznamenali velký růst a chceme zajistit kvalitu personálu, zboží a logistiky. To je náš cíl pro nejbližší půlrok až rok a potom chceme řešit další rozvojové věci.
Hovoří se o budoucím velkém rozvoji trhu biopotravin, jaký je váš názor?
Myslíme si, že je reálný. Důkazem jsou naše investice do nových prodejen. Nepředpokládáme ale, že se bude pohybovat kolem avizovaných 50 %, ale myslím si, že kolem 25 % je pravděpodobný. Vidíme to i na tržbách, i když u nás je to samozřejmě trochu zkreslené tím, že rostou už jenom proto, že prodejna je mladá a podporujeme propagaci. Nelze to hodnotit čistě jako růst trhu biopotravin, ale také vzestup známosti jména, proto je náš růst větší než 25 %.
Míříte i mimo Prahu?
Takový nápad máme, ale zatím je u ledu, protože chceme především stabilizovat dosavadní prodejny. Myslíme, že trh mimo Prahu na to dosud není zralý, protože si tam lidé produkt v biokvalitě nekoupí, sáhnou spíše po levnější nebio produkci. Mimo Prahu hraje cena velikou roli, navíc zeleninu si spotřebitelé často vypěstují sami.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down