16.04.2008 | 06:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Téměř pět hektarů biopotravin

V tuzemských obchodech, i přes rozvoj produkce biopotravin, se zákazník často snaží najít konkrétní výrobek v kvalitě bio. Na odborném veletrhu BioFach, který proběhl koncem února v Německém Norimberku, bylo spíše nesnadné najít produkt, který se jako bio nevyrábí. Nabídka ze všech zemí byla obrovská. Ekologická produkce se prosazuje zvláště v oblasti, kde je velká konkurence a kupující je ochoten zaplatit za speciality. Platí to například pro víno, kterému byla vyhrazena samostatná nová hala.

Nejprve ale několik čísel, které poskytlo tiskové středisko veletrhu. Na jejich základě si lze udělat alespoň rámcový přehled o velikosti celé akce. BioFachu se účastnilo celkem 2764 vystavovatelů (v roce 2007 to bylo 2547). Dvě třetiny jich přijely ze zahraničí, celkem se účastnilo 78 zemí. Plocha se oproti loňsku rozšířila o 12 % na 47 118 m2 netto. Dominovali vystavovatelé z Německa (935), Itálie (392), Španělska (204), Francie (176) a Rakouska (111). Z Česká republiky jich přijelo 17 (loni 27), ze Slovenska osm (loni jeden) a výrazné a nepřehlédnutelné zastoupení mělo Polsko (letos 28 oproti loňským čtrnácti). Veletrh navštívilo 46 500 návštěvníků.

Bio uspokojí všechny
Expozice hýřily paletou vůní a chutí. Vedle obvyklých komodit – vína, uzenin, sýrů, těstovin, cereálií či pečiva mohli návštěvníci najít mnoho specialit. Vanilka, desítky druhů paprik, a další zeleniny, koření ze všech koutů světa, ovoce, káva, čaj, čokoláda, oříšky, prakticky vše, na co může spotřebitel pomyslet, bylo na veletrhu k dispozici v biokvalitě. Zájemci mohli dokonce nalézt oděvy z biobavlny a ovčí vlny.
Stánky tuzemských vystavovatelů byly spíše střízlivé, návštěvníci na nich nalezli především suché produkty velkých firem a informace o stavu ekologického zemědělství v ČR. Hlavním důvodem zřejmě bude vysoká cena za výstavní plochu a skutečnost, že tuzemští výrobci jsou zpravidla menší, mají dostatečný odbyt na domácím trhu, a jen těžko by uspokojovali případný zájem ze zahraničí. Pokud přesto na veletrhu vystavují, mohou pořádat od dotaci, která jim pokryje až polovinu nákladů, nejvíce ale 100 000 Kč. Finance se ale vyplácejí až zpětně a letos je na příslušný titul vyhrazeno 3 mil. Kč, na žadatele se tedy nemusí dostat v plné výši.

Víno a olivový olej
Víno mělo na veletrhu v letošním roce vyhrazenou celou novou halu 4A, i když malou část zabrala expozice olivových olejů. Podle pořadatelů je BioFach největším odborným veletrhem biovín. Letos je prezentovalo 347 vystavovatelů z 23 zemí. Každoročně se také vyhlašují ceny za nejlepší vína. Letos odborná porota, složená ze 35 degustátorů, hodnotila celkem 545 vín z 15 zemí a udělila osmkrát vekou zlatou a 21krát zlatou medaili. Celkem 118 vín také ocenila doporučením. O kvalitách hodnocených biovín se mohli přesvědčit také sami návštěvníci na obrovském barovém pultu, který hostesky neustále doplňovaly.
V celé Evropě, včetně České republiky, přecházejí konvenční vinaři ve velké míře na ekologický, nebo i bio-dynamický způsob pěstování révy a produkce vína. Vede je k tomu především šance odlišit se od ostatních výrobců. V Německu se podle veletržních informací bioréva pěstuje na 2000 hektarů, ve Španělsku a Francii je to 15 000 ha a rakouští vinaři svoje plochy ve velké míře transformují právě na bio-dynamickou formu. Na špici je ale Itálie. Její biovinaři v roce 1994 pěstovali révu na 3700 hektarech, v roce 2001 to bylo již 44 000 ha, ale od té doby plochy klesly na 30 000 ha.
O biovína ale jeví spotřebitelé rostoucí zájem, dovážejí se dokonce z USA. „Dříve se lidé vinařů ptali, proč vlastně biovína vyrábějí. Nyní se jich ptají, jak to, že je nevyrábějí,“ zaznělo na panelové diskusi, která se věnovala perspektivě této komodity. Odvrácenou stranou růstu produkce biovín ale může být růst konkurence, a tak prodejců na cenu, který vyústí poklesem.
Olivový olej vystavovalo přes 60 vystavovatelů z deseti zemí. Každý den také probíhal seminář o hodnocení jeho kvality a stejně jako u vína se udělovala cena za nejlepší výrobek. Vzorky si účastníci mohli prohlédnout a otestovat na baru olivového oleje.

Kontrakty i informace
Ačkoliv byl veletrh především příležitostí pro získání obchodních kontaktů, každý den probíhalo několik odborných seminářů, které zahrnovaly téma spojená s bio-životním stylem, marketingem biopotravin, nebo se týkaly odborných zemědělských témat. Jedním z nich byl například seminář o šlechtění pšenice pro ekologické zemědělství. Jak uvedl šlechtitel Dr. Karl-Josef Müller z Darzau, selektované odrůdy rostou přímo na pozemcích obhospodařovaných ekologickým způsobem. Selekční tlak je proto odlišný od obvyklého šlechtění. Jak uvedl, obávané choroby přenášené osivem lze omezovat prostředky ekologického zemědělství. Pro odrůdy využitelné v tomto způsobu hospodaření je především charakteristická větší listová plocha a tedy lepší schopnost potlačovat plevele. Mimo to také musejí lépe odolávat houbovým chorobám. Registrace jedné odrůdy mimochodem stojí v Německu zhruba 19 tis euro, zaznělo na semináři.
Další zajímavostí byl způsob, kterým pekař Joachim Weckmann přibližuje svoje dodavatele konečným zákazníkům. Na pytlících s moukou nebo například bulgurem je mimo obvyklých údajů uvedeno také jméno zemědělce, od kterého surovina pochází.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down