28.04.2006 | 05:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Recenze: Rostlinné insekticidy

Kniha Rostlinné insekticidy, s podtitulem Hubíme hmyz bez chemie, by v knihovničce čtenáře zajímajícího se o ochranu bez použití syntetických pesticidů neměla chybět. Na osmdesáti stránkách autor Roman Pavela podává souhrn hlavních informací o historii, výrobě a aplikaci rostlinných insekticidů.

Publikaci uvádí informací o přípravcích první generace, mezi které řadí tabák, rotenon, pyretrum a rostlinné oleje. Z popisu se dozvíme, která rostlina je zdrojem příslušné látky, na jakém principu funguje a proti kterým škůdcům je určena. Nechybí ani popis přípravy aplikační formulace a zhodnocení toxicity.
Pro ekologické zemědělce bude ale především zajímavý popis přípravků druhé generace, kde se autor mimo kaniinu a esenciálních olejů věnuje také azadirachtinu. Přípravky na bázi této látky jsou podle jeho informací v České republice v registračním řízení a bude je možné používat právě v ekologickém zemědělství proti hmyzím škůdcům. Autor zvláště upozorňuje na to, že se spotřebitel může setkat se dvěma typy přípravků, a sice extrakty či oleji upravenými přímo z rostliny, které mohou mít různý obsah účinných látek. Druhou kategorií jsou přípravky obohacené o azadirachtin, které se vyznačují zaručenou účinností, což je však vyváženo vyšší cenou.
Autor se dále přípravou extraktů „pro domácí použití“ z 21 rostlin, kde uvádí její popis, způsob pěstování a indikaci. V závěru knihy zhodnocuje jak přednosti, tak nevýhody rostlinných insekticidů a upozorňuje, že v České republice dosud žádná z těchto látek není povolena pro komerční využití. Zároveň také uvádí příklady přípravků, které jsou v zahraničí volně na trhu. Text doplňují barevné snímky zmiňovaných rostlin a škůdců. Vydalo ji v roce 2006 nakladatelství Grada Publishing, a. s.