Osiva mnoho nezbývá
Podle informací Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského je v databázi osiv pro ekologické zemědělství aktuálně vedeno zhruba pět tun sadby brambor, z jařin pak 600 kg ječmene, 1250 kg pšenice a 3920 kg ovsa. Naprostá většina bioosiva obilnin se již prodala. Pro jarní osev zůstává v databázi dále 425 kg hořčice bílé a také osivo některých pícnin, zeleniny a léčivých a aromatických rostlin. Partiím osiv a sadby brambor, které nejsou uvedeny v tabulkách na stránkách ústavu, nebo pro ně tabulky zatím neexistují, bylo uděleno všeobecné povolení pro použití.
Připravuje se další Biofach
V německém Norimberku proběhne příští rok ve dnech 15 – 18. února další ročních největšího evropského veletrhu bioprodukce – Biofach. Zemí roku bude tentokrát Itálie, která je zároveň mnoho let druhým nejsilnějším vystavovatelem po Německu, uvádějí pořadatelé.
Ekologické zemědělství má v zemi velkou tradici, první farmáři transformovali svoje podniky v již v sedmdesátých letech.
Podle odhadů italského odborníka na biotrh Roberto Pintona dosahoval v roce 2005 obrat na domácím trhu přibližně 1,7 mld. eur, export dosáhl hodnoty 700 mil. eur. S celkovými 2,4 miliardami se tak země pohybuje mezi nejvýznamnějšími evropskými producenty. Například v Německu se obrat v této oblasti pohyboval v roce 2005 kolem 3,9 mld. eur.
Bioboom v Německu pokračuje
Trh s bioprodukty dosahuje v Německu v posledních dvou letech dvouciferných hodnot. Výrazný nárůst obratu i odbytu, který se očekává také v letošním roce, dokázal přesvědčit také některé dosud skeptické obchodní řetězce, uvádí finanční informační služba Zentrale Markt- und Preisberichtsstelle (ZMP).
V biosortimentu je několik jasných výherců. Nárůst ve výši 40 % oproti loňsku zaznamenaly v první polovině tohoto roku některé mléčné výrobky, ovocné šťávy, zmrazená zelenina a sladké pečivo. Rekordmanem byl tvaroh s nárůstem 67 %, těsně sledován hluboce zmraženou zeleninou a ovocným jogurtem, uvádí dále ZMP.
Nicméně odbyt bioprodukce neroste ve u všech obchodníků stejně. Někteří vykazují až zdvojnásobení objemu, u jiných se některé skupiny zboží prodávají dokonce méně. To by mohla být známka toho, že zákazníci přecházejí k levnější konkurenci, ale také, že bio je třeba aktivně propagovat. Také je třeba vzít v úvahu, že nižší ceny mají velký vliv na ochotu k nákupu.
Obchody s vekou prodejní plochou (od 5000 m2) ale mají podle ZMP obecně problémy profitovat z rostoucího biotrhu. Nárůst odbytu ve výši 50 – 100 % dosáhly jen u mléčných výrobků a ovocných šťáv. Například u zmrazené zeleniny, těstovin a mouky ale jeho hodnoty klesaly.