20.01.2023 | 05:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Domácí genotypy pro ozelenění města

Zatravnění svršků tramvajových kolejí ve městech v sobě snoubí řešení lahodící oku obyvatel, přispívá také ke zlepšení životního prostředí, je zároveň i jedním z adaptačních opatření na klimatickou změnu, tedy dopadů vysokých teplot a sucha na kvalitu života ve městech. V současné době využívané trávníkové směsi v tramvajových kolejích jsou z hlediska klimatické změny a silného zatížení nepříliš vhodné a již po několika letech se jejich druhové složení výrazně mění. Řešení a nový pohled na situaci přináší čtyřletý výzkumný projekt Genofondy pro města a krajinu, který vedle speciálních osivových směsí pro tramvajové svršky řeší mimo jiné i ozelenění obratišť tramvají.

Na tomto projektu, financovaném Technologickou agenturou České republiky (TA ČR) a Ministerstvem životního prostředí ČR v rámci Programu Prostředí pro život, se podílí pět řešitelských pracovišť (Výzkumný ústav rostlinné výroby, v. v. i., Oseva vývoj a výzkum, s. r. o., Zubří, Zemědělský výzkum, spol. s r. o., Troubsko, Seed Service, s. r. o., a Dopravní podnik hlavního města Prahy, a. s.), jejichž zástupci se za účelem prezentování průběžných výsledků sešli v konferenčním salonku Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Doba řešení projektu je plánována od března roku 2020 do prosince 2023, rozpočet projektu je přes dvacet milionů korun. Výstupem by pak mělo být třináct závazných výsledků, informovala Ing. Petra Hlásná Čepková, Ph.D., z Výzkumného ústavu rostlinné výroby, v. v. i., Praha-Ruzyně (VÚRV).

Projekt si podle koordinátora projektu Ing. Vojtěcha Holubce, CSc., z VÚRV klade za cíl využít domácí genofond, zejména z extrémních lokalit ČR. V současné době se testuje devět směsí – šest pro tramvajové kolejiště (stinné a slunné varianty) a tři pro plochy na obratištích. Směsi jsou testovány v maloparcelových a poloprovozních podmínkách reálných tramvajových tratí v Praze. Dále probíhají testy vybraných druhů rostlin na fyziologické limity a přežití v extrémních situacích v klimaboxech. Projekt je obohacen též o fytopatologickou tematiku. Podmínkami Dopravního podniku jsou zejména bezúdržbovost a odolnost. Vítěznou variantou pro slunné i stinné lokality tramvajových svršků je směs složená z trav, bylin a jetelovin, ovšem se níženým výsevkem jílku tak, aby byla větší možnost prosazení se ve směsi přítomných druhů trav, jetelovin a bylin. Na obratištích nejlepší výsledky zaznamenali řešitelé u květnaté směsi do sucha. Výhledově se budou moci inspirovat další české dopravní podniky a bezúdržbové koberce by se mohly dostat k tratím MHD i v jiných městech republiky.

Více informací přinese týdeník Zemědělec.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down