Spotřebitelé v Evropské unii se staví k potravinám z geneticky modifikovaných plodin velmi odlišně. Zatímco Rakušané a Francouzi je striktně odmítají, Poláci a Britové toto téma příliš nevzrušuje. Nejméně předsudků mají v této oblasti Nizozemci.
Hovoří o tom výsledky studie European Consumer Study 2004, provedené německou agenturou GfK. Účastnilo se jí 9400 spotřebitelů v osmi zemích Evropské unie, kterým pracovníci pokládali otázku: „Budete kupovat nebo používat potraviny obsahující geneticky pozměněné složky, pokud se objeví v sortimentu obchodu?“.
Studie ukázala, že 59 procent všech Rakušanů a 51 procent všech Francouzů není v současnosti za žádných okolností ochotno takové potraviny kupovat. V Německu stoupl podíl těchto spotřebitelů od roku 2001 na současných 44 procent.
„Nejmenší zájem o toto téma prokazují spotřebitelé v Polsku a Velké Británii. Každá čtvrtá odpověď v těchto zemích zněla, že je otázka potravin z geneticky modifikovaných plodin nezajímá,“ uvádí studie.
V Nizozemsku si každý pátý a ve Velké Británii každý čtvrtý spotřebitel dokáže představit, že by takové produkty v supermarketu kupoval minimálně v tom případě, že by je obchod měl ve svém sortimentu.
Většina dbá na zdravou výživu
Na zdravé stravování dbají velmi pečlivě ve Francii, tvrdilo to o sobě 30 % dotázaných spotřebitelů. Po nich následují Španělé a Italové, kde mu klade velkou důležitost 23, popřípadě 22 procent konzumentů.
Naopak 24 procent dotázaných v Německu a 21 v Rakousku uvedlo, že se o zdravou výživu zajímají méně, nebo dokonce vůbec. Britští konzumenti na toto téma reagovali rozporuplně, oproti 23 procentům těch, kteří uvádějí, že na zdravé stavování dbají velmi pečlivě, stojí 27 procent spotřebitelů, jež tato otázka zajímá málo, nebo skoro vůbec.
V Polsku, zemi kde mají spotřebitelé především ekonomické starosti, hraje téma zdravé výživy podřadnou roli. Celkem 36 procent tamních konzumentů mu přičítá jen malou, nebo žádnou důležitost.
Většina evropských spotřebitelů ale přesto uvádí, že zdravému stavování přikládají dost velkou důležitost. Tento postoj dominuje především v zemích jako je Německo, Španělsko a Nizozemsko. Dva ze tří spotřebitelů v těchto zemích věnují zdravé výživě větší nebo menší pozornost.