Pěstování chmele patří staletí ke krajině severozápadních Čech a střední Moravy. Technologie pěstování a zpracování chmele prošla dlouhým vývojem, a i České země daly světovému chmelařství významné technologie a procesy. Navigační prostředky se v zemědělství začaly objevovat se začátkem nového tisíciletí, tehdy Spojené státy americké odstranily ze signálu GPS záměrnou chybu a využití v civilním sektoru, potažmo zemědělství, nic nebránilo.
Tématem se v Úrodě 1/2024 zabývá Ing. Jiří Dreksler, z Centra precizního zemědělství při České zemědělské univerzitě v Praze. Připomíná, že chmel otáčivý se v našich podmínkách pěstuje na opěrných konstrukcích, tzv. chmelnicích; chmel jakožto vytrvalá kultura setrvává na jednom stanovišti 20 i více let. Nejčastěji se pěstuje ve sponu 3 x 1 metr nebo 3 x 1,2 metr, hybridní odrůdy ve sponech širších. Pěstování chmele v pravidelném sponu a řádcích umožňuje v meziřadí mezi rostlinami použití strojů naváděných pomocí autopilotů. Ověřování navigací ve chmelnici ukázalo, že již při jejím zakládání je nutné dodržovat přesný spon výsadby, který je spojen i s přesným rozmístěním rostlin, včetně znalostí jejich GPS souřadnic. Přesná rozteč řad je důležitá pro následné agrotechnické zásahy: řez chmele (obr. 1), plečkování meziřadí, hlubší kypření aj. Dodržení sponu vede k nepoškozování rostlin a delší životnosti podzemních orgánů chmele.
Možnosti využití autopilotů ve chmelnicích
Základem pěstování chmele je mít dobře postavenou chmelniční konstrukci – chmelnici. Před výstavbou je nutné zpracovat projekt, kde projektant nakreslí plán chmelnice a stavba projde stavebním řízením. Po schválení se začne s vytyčováním chmelnice, s určením míst, kde budou vyvrtány nebo vykopány otvory pro sloupy a kotevní kameny. Zde vidím možnost použití soupravy traktoru + vrtáku vybavené autopilotem, který v místech (s přesnými souřadnicemi) sám zastaví traktor (vybavený plynulou převodovkou) nebo upozorní obsluhu a zahájí proces vrtání. Přesně postavená chmelniční konstrukce usnadňuje v následujícím období (po dobu životnosti chmelnice) další mechanizační operace, ovšem je nutné konstrukci pravidelně opravovat a udržovat ji v dobrém stavu, popisuje autor.*
Úvodní foto: Porosty meziplodin založené pomocí autopilota Foto Jiří Dreksler