Veletrh Horti Fair, jedna z největších světových květinových výstav, otevřel své brány v letošním roce již podeváté. Mezinárodní zahradnický veletrh přivítal bezmála padesát tisíc návštěvníků, kteří obdivovali expozice rozmístěné ve dvanácti, plně obsazených halách.
První ročník veletrhu se konal v roce 1963 ve městečku Aalsmeer a postupně se stal akcí mezinárodního rozsahu. Koncem devadesátých let se přesunul na amsterodamské výstaviště RAI a letos se jej zúčastnilo na 900 vystavovatelů na ploše 80 tisíc metrů čtverečních.
Veletrh se věnuje čtyřem hlavním tématům – rostlinným produktům, obchodu a službám, podpoře a technologií a spojovacím článkem letošního veletrhu se stal udržitelný růst.
Pro každého něco
Vedle hlavních témat představili pořadatelé klasicky i témata vedlejší. Spojovacím článkem mezi nimi byl pojem udržitelnosti. Pavilon Good & Green svou prezentací na ploše 150 m2 upozornil na zvyšování cen energií a všech vstupních surovin a seznámil návštěvníky s možnými inovacemi. Mezi projekty nechyběla kniha vysvětlující základní ekologické termíny a obraty. Další novinkou byl projekt zaměřený na ekonomickou dopravu rostlin. Ekologické obaly z kukuřice, dřeva či škrobu mají bezpochyby svou budoucnost.
Možnosti využití moderního softwarového vybavení v zahradnické produkci ukázal House of Software. Třetím představeným pavilonem byl House of Logistics, který se zaměřil především na problematiku transportu květin v kontejnerech. House of Genetic demonstroval novinky ve šlechtění rostlin a House of Technology ukázal nové technologie a netradiční řešení energetické problematiky.
Představení novinek
Na získání ocenění Horti Fair Innovation Award letos vystavovatelé přihlásili asi 400 novinek, z nichž 18 bylo nominováno. Ve čtyřech základních kategoriích je každoročně vyhlášen jeden nominovaný jako vítěz a z těchto čtyř je vybrán jeden jako absolutní novinka veletrhu. Vítězství letos získala koncepce ´Be Aware Get Better´ v sekci věnované obchodu a službám. Inspirací pro maloobchody by mohl být zjednodušený prodej velkých rostlin. Ty jsou na prodejně nahrazeny digitálními stojany, které ušetří plochu v obchodu a díky vyřešení dopravy se zvýší zájem o velké rostliny. Rozložitelné prodejní obaly nebo květináče ze zhuštěné rýže byly dalším z projektů.
V neskutečném množství letor přihlášených květinových novinek zvítězila nová odrůda Eustoma russelianum s názvem ´Adom Red Picotee´. Vedle oceněné Eustoma figurovalo na seznamu nových odrůd prezentovaných v rámci veletrhu přes 11 růží, 21 gerber či 14 nových kultivarů Anthurium andreanum. V oblasti nových technologií zvítězil výrobek představující novou ekologickou metodu pro zachycování CO2. Moderní metodu pěstování kapradin množených tkáňovou kulturou uvedla společnost Vitro Plus.
Květinová burza
Mezi vystavovateli nechyběla ani expozice květinové burzy v Aalsmeru. Na začátku letošního roku se spojila s dalšími pěti nizozemskými burzami a figuruje pod názvem FloraHolland. Jejími vlastníky je okolo 6000 pěstitelů, kteří společně rozhodují o budoucnosti společnosti. Návštěvníci měli vedle shlédnutí prezentace na amsterodamském výstavišti RAI díky přímé dopravě shlédnout tuto jednu z nejznámějších a největších světových květinových burz. V roce 2007 tam dosáhli obratu čtyři miliardy eur, což znamená denní obrat přes 16 milionů eur. Na burzu dodává své zboží přes 9,5 tisíce pěstitelů a o zboží pečuje přes 4,5 tisíce zaměstnanců. Největší procento prodaných rostlin zabírají rostliny řezané, nejčastěji růže, chryzantémy a tulipány. Druhé místo zaujímají pokojové rostliny v čele s Phalaenopsis, Kalanchoe a Anthurium.
Termíny v příštím roce
O tom, že veletrh Horti Fair je jednou z nejdůležitějších akcí v oboru zahradnictví, nelze pochybovat. To potvrzuje i množství vystavovatelů a návštěvníků. Ten příští a předpokládejme, že stejně nabitý ročník, proběhne na výstavišti RAI od 13. do 16. října roku 2009. Jeho hlavní téma bude opět spojeno s otázkou udržitelnosti.