O tom, jak důležitá je pro dosažení dobré sklizně pěstovaných plodin ochrana rostlin, není pochyb. Ochrana rostlin však není však pouze používání chemických přípravků, ale tvoří ji soubor regulačních opatření proti škodlivým organismům a poruchám zabezpečující zdraví rostlin a ochranu spotřebitele. Splnění těchto požadavků není vždy se strany zemědělské praxe věnována dostatečná pozornost, protože chybí potřebné odborné informace a není vybudován poradenský systém odborného poradenství. Nejen o tom jsme hovořili se zástupci České společnosti rostlinolékařské (společnost).
Při neoficiálním setkání uvedli zástupci společnosti Ing. Vladimír Řehák, CSc., a Doc. RNDr. Josef Šedivý, DrSc., že zemědělské poradenství mělo v České republice dlouholetou tradici a v minulosti bylo zajišťováno komplexně „Zemědělskými poradnami“ při zemědělských školách a výzkumných institucích. Současná struktura poradenství v ochraně rostlin je nekoordinovaná, někdy postrádající objektivitu. Poradenský servis chemických firem a distributorů přípravků na ochranu rostlin je mnohdy pro zemědělskou praxi jediným zdrojem informací ovlivňovaný komerčním aspektem. Kromě toho není organizačně ani odborně naplňována potřeba poradenství na úseku ochrany rostlinných produktů v prvovýrobě, ekologického zemědělství, veřejně přístupné zeleně, doprovodné zeleně dopravních cest, životního prostředí ovlivňovaného činnostmi rostlinné výroby. Podobně chybí síť servisních akreditovaných laboratoří, která je nezbytnou součástí odborného poradenství.
Zástupci Společnosti však dále uvedli, že údaje, potřebné pro poradenství v ochraně rostlin, jsou poskytovány v řadě případech vědeckými organizacemi nebo institucemi a zemědělskými universitami na úrovni elementárních informací, při čemž zavádění nových poznatků vědy se opomíjí nebo málo prosazuje. Důležitým prvkem v systému poradenství jsou privatizované výzkumné ústavy, které poradenství poskytují přímo nebo prostřednictvím pěstitelských svazů. Na úseku ochrany rostlin však většinou v rozsahu jejich specializace.
Podle názoru Ing. Řeháka a Doc. Šedivého, z hlediska obecného zájmu by měla být Státní rostlinolékařská správa nositelem legislativních informací na úseku rostlinolékařské péče a o stavu a situaci v ochraně rostlin u nás a v členských státech Evropského společenství. Poradenství či informatika této státní instituce by měla podle nich také směřovat k ochraně spotřebitele a rostlinné produkce před škodlivými organismy a současně napomáhat zabezpečovat konkurenceschopnost našeho zemědělství.
Významnou složkou poradenství je státní poradenská činnost reprezentovaná zemědělským poradenským systémem Ministerstva zemědělství České republiky. Hlavním cílem tohoto systému je pomáhat zemědělským výrobcům při přípravě a řešení opatření souvisejících s reformou společné zemědělské politiky ES. Úkoly poradenství na úseku zdraví rostlin s vazbou na ochranu spotřebitele nejsou vymezeny. Je proto nutné v tomto systému chybějící úsek poradenství rozpracovat a neopomenout činnosti v oblasti ochrany rostlin vykazované pracovišti výzkumných ústavů, institucí a zemědělských universit, míní odborníci České společnosti rostlinolékařské.
Dalším prvkem v systému poradenství v ochraně rostlin mohou být privátní subjekty s prokazatelnou odbornou způsobilostí.
V systému specializovaného poradenství zástupci společnosti vidí také místo pro jejich organizaci, která sdružuje nejen praktiky, ale také rostlinolékařské odborníky z výzkumných ústavů a institucí, pedagogy zemědělských universit a odborných zemědělských škol se specializací ochrany rostlin a pracovníky státní sféry zabezpečující rostlinolékařskou péči a spolupracuje se sesterskými Společnostmi v zahraničí. Tento odborný potenciál umožňuje společnosti, aby formou různých odborných seminářů, školení, konferencí soustavně poskytovala zcela nové objektivní poznatky a informace široké laické i odborné veřejnosti, potřebné pro udržení zdraví rostlin a ochranu spotřebitele. Nevhodně používané přípravky mohou být stejně rizikem pro životní prostředí (spotřeba pesticidů v loňském roce zhruba 4 700 t), jako rostliny napadené škodlivými organismy a intoxikované jejich škodlivými látkami (mykotoxiny) pro spotřebitele.