16.01.2003 | 01:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Úspěšná sezóna

Ačkoliv je společnost Syngenta velmi mladá, neboť letos v České republice vstupuje teprve do třetího roku své existence, má na trhu s přípravky na ochranu rostlin velmi silné postavení. Nejen o tom, jaká byla cesta k této pozici jsme hovořili s ředitelem firmy, Dr. Jaroslavem Záluským.

Připomeňte prosím našim čtenářům vznik společnosti Syngenta a její současnou nabídku.
Společnost vznikla v roce 2000 sloučením agrochemických divizí společností Novartis a AstraZeneca. Letos tak vstupuje do třetího roku své existence. V současné době nabízíme 45 produktů a mohu říci, že většina z nich je do povědomí zemědělců dobře zapsána. Našimi nejznámějšími a nejpoužívanějšími přípravky jsou například fungicidy Alto Combi, Amistar, Altima, herbicidy Reglone, Milagro, Gesaprim či insekticid Karate. V nabídce máme i několik mořidel, například nový přípravek Cruiser či mořidla z řady Maxim.

Jak hodnotíme uplynulé dva roky existence firmy?
Pro každou vznikající společnost je prvořadým úkolem upevnit své postavení na trhu. Mohu říci, že se nám to během prvního roku naší existence podařilo. Proto jsme mohli v druhém roce dosáhnout našeho dalšího záměru, kterým byl progresivní rozvoj firmy. Rok 2002 byl pro nás úspěšný, protože se nám tento záměr podařilo zrealizovat. Máme za sebou vynikající rok, co se týče finančních i nefinančních výsledků.

Můžete hodnocení roku 2002 konkretizovat?
Náš obrat oproti předchozí sezóně výrazně vzrostl, a to nad očekávaný celkový nárůst trhu. Ten je odhadován asi na 5 %. Náš podíl na trhu se tudíž zvýšil a potvrdila se tak naše vedoucí pozice. Bylo to dáno především úspěšnými aktivitami v prodeji fungicidů do obilnin, které se staly během uplynulých dvou let nosnou skupinou našeho portfolia. Rovněž se nám podařilo dobře proniknout na trh v oblasti mořidel. Náš dosažený obrat činí 1,1 mld. Kč.

Jistě máte do budoucna další plány?
Naší prioritou bude především zkvalitňování služeb zákazníkům – zemědělcům. Zlepšováním kvality služeb a zvětšováním jejich rozsahu chceme vybudovat stabilní a dlouhodobé kontakty s našimi zákazníky. Samozřejmě budeme i nadále přicházet s novými produkty.

Jaké nové přípravky plánujete uvést na trh v letošním roce?
V tomto roce chystáme uvedení tří novinek – herbicidů Fusilade Forte a Callisto a fungicidu Artea. Fusilade je inovací velmi známého přípravku Fusilade Super. Přípravek bude mít zvýšenou účinnost proti širokému spektru plevelů. Herbicid Callisto je určen do kukuřice a obsahuje zcela novou účinnou látku - mesotrione. U všech přípravků sledujeme kromě jejich technických vlastností a vlivu na životní prostředí také ekonomickou stránku aplikace, a ta je u všech nově zaváděných přípravků pro pěstitele velmi příznivá

Hovořil jste o úspěšné sezóně, farmáři ji však vidí zcela opačně. Pociťuje i vaše společnost zhoršenou situaci zemědělských podniků?
Ačkoliv jsem hovořil o úspěších, neplatí to pro podzim loňského roku, kdy došlo k nečekanému poklesu prodejů přípravků na ochranu rostlin, jak fungicidů, tak herbicidů.
Bylo to dáno dvěma faktory. Prvním byly přírodní podmínky – povodně a vytrvalé deště zabránily dokončit předpokládané agrochemické zásahy. Druhý faktor byl finanční. Došlo k poklesu cen komodit a k částečnému omezení obchodování a zastavení finančních toků. Většina dodávek přípravků na ochranu rostlin od distributorů je farmáři hrazena úrodou a její cena tak hraje velkou roli při placení. Proto výrazně pociťujeme, že se finanční situace farmářů zhoršila, pro příští sezónu neočekáváme nárůst trhu, spíše jeho stagnaci či mírný pokles.

Mezi zemědělci se nyní velmi často hovoří o tom, co je čeká po našem vstupu do Evropské unie. Otázkou jsou ceny vstupů, mimo jiné i přípravků na ochranu rostlin. Jak se po našem přidružení k EU změní ceny přípravků firmy Syngenta?
V současné době je úroveň cen v České republice v průměru nižší než například v sousedním Německu, , a proto lze po našem vstupu do Evropské unie předpokládat jejich nárůst. Půjde však jen o některé přípravky a nárůst bude pozvolný. Ceny nových moderních přípravků jsou u nás již dnes na evropské úrovni. Musím však říci, že jiná situace je v prodeji osiv, zde lze očekávat zásadnější nárůst cen.

Zmiňujete osiva, i ty Syngenta na českém trhu nabízí? Můžete zhodnotit postavení firmy i v této oblasti?
Nabízíme osiva kukuřice, slunečnice, řepky,cukrovky a květin. V prodeji osiv nepatříme k vedoucím firmám, dosud jsme měli významné postavení pouze na trhu osiv slunečnice. Chystáme ale několik novinek, například nové odrůdy cukrovky. I díky tomu by se postavení Syngenty mohlo na trhu s osivy zlepšit.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down