Od začátku letošního roku mohou motoristé a chodci spatřit v silničním provozu zbrusu nový automobil ostentativně oznamující, že jezdí na bioetanol. Takový obrázek se dříve naskytl pouze tomu, kdo zabrousil do propagačních letáků zahraničních producentů biopaliv.
Devátý mezinárodní veletrh zemědělské techniky Techagro 2006 doprovázelo bohaté pásmo seminářů. Druhý tematický blok přednášek a prezentací věnovaný motorovým palivům z fytomasy představil praktické zkušenosti z provozu prvního automobilu se zážehovým motorem na proměnlivé palivo v České republice. Dále mohli návštěvníci shlédnout exkurz do problematiky obchodování s rostlinnými oleji, metylestery mastných kyselin a glycerolem.
Automobil s motorem na proměnlivé palivo
Tradice použití bioetanolu pro pohon motorových vozidel sahá v naší zemi až do období první republiky. Po druhé světové válce producenty domácích biopaliv postihl osud jejich evropských kolegů. Z trhu je vytlačila levnější snadno dostupná ropa a její deriváty. ADW Holding dlouhodobě působící v oblasti alternativních motorových paliv se rozhodl učinit průkopnický krok – počátkem letošního roku zakoupil automobil se zážehovým motorem na proměnlivé palivo známější svým anglickým názvem Flexible Fuel Vehicle (FFV). Tomuto segmentu motorových vozidel dominují asijští a především američtí výrobci, a není proto divu, že vůdčí roli v Evropě hrají automobilky Ford a Saab ovládané americkým kapitálem, přičemž pozadu nezůstává ani další švédský zástupce – Volvo. Automobil s motorem na proměnlivé palivo získal svůj název tím, že jezdí na palivo s libovolným poměrem benzínu a palivového lihu v rozmezí 0 % až 85 % biogenní složky. FFV se od klasického vozu liší především řídicí jednotkou, která průběžně vyhodnocuje poměr mezi benzínem a bioetanolem a na základě zjištěných údajů automaticky nastavuje vstřik paliva. Aby se při nízkých teplotách zamezilo problémům se startováním, v zimním období dochází k předehřívání vstřiku paliva.
Spojené státy – více než dva miliony vozů
V průběhu letošní tuhé zimy najezdili pracovníci ADW Holdingu s vozem Ford Focus Flexi Fuel přibližně dvacet tisíc kilometrů. Nejprve jej krmili klasickým Naturalem 95, pak přešli na směsné palivo E85 produkované ve vlastní režii. Výhody spatřují především v obecné rovině argumentů pro motorová paliva z fytomasy – ochrana životního prostředí, snížení závislosti na dovozu ropy a řešení problému nadprodukce zemědělských komodit. Sportovně založení řidiči ocení zvýšení výkonu motoru, naopak je nepotěší pohled do vlastní peněženky. Zmíněné přínosy spalování E85 naprosto devalvuje nevýhodná ekonomika provozu, která panuje za současných legislativních podmínek. Vyšší spotřeba, dražší směsné palivo a nákladnější pořizovací cena FFV i aktuální situace na komoditních trzích spolehlivě odrazují případné zájemce.
Zatímco ve Spojených státech je v provozu více než dva miliony FFV vozů, v ČR jejich rozmachu brání absence podpor, které by bioetanol cenově srovnaly s běžnými palivy z ropy. Ing. Dalibor Delong z ADW Holdingu Krahulov věří, že od příštího roku stát nastartuje systém podpor biolihu a z velké části tak budou odstraněny cenové překážky uplatnění ekologických FFV vozů. Na českých silnicích se snad budeme moci setkat nejen s Fordem Focus Flexi Fuel ADW Holdingu, ale třeba i se Saabem 9-5 BioPower.
Glycerol ve výživě dojnic
O formě a výši státních podpor pro výrobce bioetanolu se stále jedná a zdá se, že producenti metylesterů nenasycených mastných kyselin jsou již bez starosti. Příspěvek 6750 Kč na tunu metylestru řepkového oleje (MEŘO) může vzbuzovat optimismus, nikoliv však aktuální vývoj na světových trzích s rostlinnými oleji. V porovnání s palmovým a sojovým olejem je ten řepkový stále nejdražší, což se negativně projevuje na konkurenceschopnosti řepkového metylesteru a vedlejšího produktu reesterifikace rostlinných olejů – glycerolu. Pokud by Evropská unie liberalizovala svůj trh s biogenními kapalnými palivy, unijní pěstitelé řepky by pravděpodobně nemohli čelit agresivní asijské či jihoamerické konkurenci. Nicméně současná strategie povinného přimíchávání biopaliv do benzinů a motorové nafty vytváří k produkci metylesterů řepkového oleje dostatečný impuls. Avšak rostoucí výroba MEŘO přináší problémy s uplatněním nadměrného množství glycerolu na komoditních trzích. Neustálý pokles cen umožňuje aplikace v oblastech, kde dříve glycerol nebyl konkurenceschopný. Jednou z možných cest je podle Dr. Jaroslava Kováče zpracování ve fermentorech bioplynových stanic nebo odbyt v oblasti energetických doplňků krmiv.
Glycerol je chemicky velmi podobný propylenglykolu (PG), který mezi chovateli nachází uplatnění při prevenci a léčbě ketóz u vysokoprodukčních dojnic. Vzhledem k tomu, že se jedná o přírodní látku, je jeho začlenění do metabolismu cukrů v porovnání s PG značně pohotovější. Doporučuje se dávkovat vysokobřezím jalovicím a dojnicím v množství 200–250 g na kus a den po dobu alespoň sedmi dnů před očekávaným porodem. Aplikuje se preventivně, pokud jsou ve stádu diagnostikovány poruchy energetického metabolismu, nebo pokud je lze vzhledem ke složení krmné dávky očekávat. Glycerol je také možné preventivně podávat laktujícím dojnicím v dávce 200–250 g na kus a den v období zpravidla 3–6 týdnů po otelení. Aplikuje se dvakrát denně nálevem na siláž a senáž nebo přídavkem do krmiva.