06.05.2009 | 08:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ovoce a zelenina na Fruit Logistice

Místem celosvětového setkání producentů, obchodníků a zpracovatelů ovoce a zeleniny se již po sedmnácté stal veletrh Fruit Logistica na berlínském výstavišti. Kromě nejnovějších typů strojů a zařízení na skladování a zpracování těchto komodit měly na veletrhu svoji premiéru ovocné a zeleninové produkty určené pro spotřebitelský trh.

Velkolepá přehlídka ovoce a zeleniny na evropském kontinentě – tak je nazýván mezinárodní veletrh Fruit Logistika, který se svým počtem vystavovatelů a návštěvníků řadí k předním světovým akcím tohoto druhu. Letošního ročníku se zúčastnilo přes 2200 vystavovatelů z osmdesáti zemí. Největší zastoupení měly především evropské země, jakými jsou Itálie, Španělsko, Německo, Francie a Nizozemsko. Mezi státy, které se na letošním ročníku prezentovaly poprvé, se řadí například Chorvatsko, Gambie nebo Uzbekistán. Třídenní veletrh navštívilo letos přes 50 000 návštěvníků z řad odborné veřejnosti ze 125 zemí. Se zvýšeným počtem vystavovatelů se rozrostla i výstavní plocha o 9000 m2. V dvaceti pěti halách, o celkové výstavní ploše 88 000 m2 se návštěvníkům veletrhu prezentovala zelenina a ovoce ve formě čerstvého nebo konzervovaného produktu.

Chile expanduje na světových trzích
Partnerskou zemí letošního veletrhu Fruit Logistica bylo vybráno Chile, které se účastní akce již šestým rokem. Z dvaceti vystavujících společností v roce 2005 se jejich počet v loňském roce zdvojnásobil a letos přijelo do Berlína prezentovat své produkty a služby přes sto chilských firem.
Chile si svojí důmyslnou strategií čím dál tím více upevňuje svoji roli světového exportéra potravin. Rychlým a efektivním zaváděním nejnovějších poznatků z oblasti biotechniky, telekomunikace, informatiky a nanotechnologie do výroby se brzy zařadí mezi první desítku zemí vyvážejících potraviny. V loňském roce se ze země vyvezly potraviny v celkové hodnotě 12,3 miliard amerických dolarů. Rozšířením svého sortimentu a expandováním na nové světové trhy země předpokládá, že příští rok přesáhne částka hranici 15 miliard.
Chile drží světové prvenství především v exportu stolního vína a švestek, na druhé příčce je avokádo s kiwi, následují meruňky a maliny. Nejvíce čerstvého ovoce je ze země vyváženo do USA a Evropy (70 %), dále pak do zemí Latinské Ameriky, Asie a Středního východu.

Produkce ovoce a zeleniny v Evropské unii
Z celosvětové produkce 800 milionů tun zeleniny a 630 milionů tun ovoce se šest procent prodává na světových trzích. Mezi hlavní dovozce těchto komodit se již po několik let řadí Rusko. V loňském roce byla sklizeň ovoce v zemích Evropské unie ve srovnání s předchozím rokem pouze nepatrně vyšší (o 4 %). Přestože se přiblížila k hranice 36 milionů tun, nedosahovala hodnot desetiletého průměru. Sklizeň zeleniny v EU byla srovnatelná se sklizní z předcházejícího roku, tedy 64 milionů tun.
Ze zemí EU drží prvenství ve vývozu čerstvé zeleniny za období 2007/2008 Španělsko (3,8 milionu tun). Desetiprocentní zvýšení exportu zeleniny zaznamenalo v loňském roce například Nizozemsko. Podle centrální tržní a cenové kanceláře Německa (ZMP) činil obrat 2400 německých společností obchodujících se zeleninou a ovocem v roce 2007 devatenáct miliard eur. Po prudkém propadu v roce 2004 se tento obrat po tři roky zvyšoval, především díky postupnému zvyšování cen.

Jablka na prvním místě
Podle výsledků německého spotřebitelského průzkumu za rok 2008 činí podíl tržeb z prodeje čerstvé zeleniny a ovoce 29 %. V loňském roce se spotřeba čerstvého ovoce v jedné domácnosti pohybovala na 83,6 kg (2007, 86 kg) v ceně 1,62 eura za kilogram. Spotřeba čerstvé zeleniny dosahovala hodnot z předešlého roku, 63,5 kg v ceně 1,88 eura za kilogram.
Nejprodávanějším ovocem jsou v Německu jablka (průměrná spotřeba na jednu domácnost je 19,8 kg), následují banány (16,5 kg), pomeranče (9,3 kg), stolní víno (5,5 kg). Ze zeleniny jsou nejoblíbenější rajčata (10,5 kg), dále pak mrkev (7,8 kg), okurka (7 kg), paprika (4,9 kg). Podle studií zpracovaných za období 2006/2007 je průměrná spotřeba ovoce a zeleniny jak v čerstvém, tak zpracovaném stavu 208 kg na jednoho německého občana (122,5 kg ovoce a 85,5 kg zeleniny).

Novinky letošního veletrhu
V rámci konání veletrhu se každoročně vyhlašuje soutěž Novinka roku – jedná se o produkt nebo službu, u které se předpokládá vysoký potenciál využití nebo spotřeby. Z nominovaných deseti novinek vzbudila velký zájem návštěvníků veletrhu nová odrůda papáji Paiola z Malajsie, která byla vyšlechtěna doktorem Chan Ying Kwokem z Malajského zemědělského výzkumného ústavu. Paiola se od svých rodičů a ostatních odrůd odlišuje především rovnoměrným zlatavým vybarvením a pevnou strukturou dužniny i v době plné zralosti. Velkou devizou nové odrůdy je delší doba trvanlivosti plodu, a to až o dva týdny ve srovnání s ostatními odrůdami. Paiolu lze proto transportovat do vzdálených destinací kromě letecké dopravy i námořní, což rapidně snižuje její prodejní cenu. Váha jednotlivých plodů se pohybuje v rozmezí 400 až 700 g, dodávaké se po 9 až 12 kusech v pětikilogramových boxech.Velkou oblibu spotřebitelů získala zejména pro svoji lahodnou chuť a svěží vůni.
Společnost Escande Plants Sarl z Francie se zúčastnila soutěžního klání s vynikající odrůdovou sladké a šťavnaté hrušky Selena Elliot. Plody typického kónického tvaru jsou bronzově vybarvené, dozrávají v první polovině měsíce září a lze je skladovat až po dobu pěti měsíců. Pomocí dobře řízené marketinkové kampaně firma usiluje o navrácení obliby konzumace hrušek.
Z technických novinek byl do soutěže nominován elektrický měřič zralosti ovoce DA-Meter italské společnosti T. R. Turoni. Na základě zjištěného množství chlorofylu v ovoci vyhodnocuje stupeň zralosti ovoce, aniž by ho jakýmkoli způsobem poškozoval. Uživatelé ocení především jeho snadnou ovladatelnost, velikost a hmotnost (165 x 80 x 50 mm, 320 g).
Francouzská společnost Prim´Santerre přihlásila do soutěže konvenční produkt, který je podle slov výrobce šitý na míru dnešního spotřebitele. Jde o čerstvé nasekané čekankové puky, vakuově balené po 300 g. V současné době jsou na trhu k dostání ve čtyřech druzích jako bílé čekankové puky, směs bílých a červených puků, čekankový mix s krutony a balzamikem, směs puků s ořechy a ořechovým olejem.
Pod názvem Quick Fold představila nizozemská společnost Beekenkamp Verpakkingen B. V. rychle sklapovací přepravku. Jednoduchým pohybem rukou může být přepravka jak sestavena, tak i složena, což přispívá ke snížení času i finančních nákladů při transportu a skladování ovoce a zeleniny. Nosnost přepravky o rozměrech 60 x 40 x 18 cm je 20 až 25 kg.

Vítězem je Sweet Green Pepper
Odborná porota zvolila z nominovaných produktů Novinkou roku sytě zelenou papriku Sweet Green Pepper nizozemské firmy Enza Zaden. Vyznačuje se vysokým obsahem cukru (45 mg/g), což je o 30 % více ve srovnání s ostatními paprikami. Běžné papriky se často sklízejí ještě před plnou vyzrálostí a jsou tak hořčí. Sweet Green Pepaper, jak název napovídá, se naopak vyznačuje chutí sladkou. Vyšlechtění této odrůdy bylo uskutečněno na požadavek maloobchodu, který chtěl nabídnou svým zákazníkům kvalitní zelenou papriku specifické chuti.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down