Nizozemská školkařská výstava Plantarium, která v loňském roce oslavila čtvrtstoletí své existence, i tentokrát potvrdila svůj význam v oboru. Pro letošní, šestadvacátý ročník zvolili organizátoři akce jako hlavní motto celosvětové obchodování, což se v průběhu se ukázalo jako správná volba. Celá pětina profesionálních návštěvníků totiž pocházela ze zahraničí a počet zemí, odkud školkaři na letošní akci přijeli, je dokonce dosavadním rekordem výstavy.
Městečko Boskoop leží v samém srdci Nizozemska a je velmi důležitým centrem školkařského oboru. Zhruba na tisíci hektarech je tam koncentrováno asi 650 pěstitelů okrasných dřevin. A přesně to je důvodem, proč se Plantarium začalo pořádat právě tady. Slavnostní akt vlastního otevření výstavy svěřili organizátoři do rukou Annemarie van Gaalové, domácí televizní osobnosti, podnikatelce a vydavatelce působící v zahraničí. Její osobnost se totiž velmi dobře hodí k tématu veletrhu pro rok 2008, kterým bylo globální obchodování. Jen první den zavítalo na boskoopské výstaviště přes 3500 lidí, jejichž počet v průběhu veletrh stoupl na konečných 16 156. To znamená mírný nárůst proti předchozímu ročníku a ještě jeden rekord navíc – počet zemí původu návštěvníků veletrhu se letos vyšplhal na třiapadesát.
Novinek bylo devadesát
Za jeden z hlavních pilířů Plantaria se všeobecně považuje hodnocení přihlášených novinek, které se realizuje jak vizuálně, tak na základě jejich dalších charakteristik. Odborní porotci jich letos posuzovali devadesát a ocenili celkem 44 rostlin. Vítězem zlaté medaile pro rok 2008 se stala Dicentra Burning Hearts přihlášená domácími firmami Compass Plants BV a Walter Bloom BV. Tato rostlina má červené květy lemované bílou linkou a listy stříbřitě šedomodré. Vyznačuje se kompaktním růstem a dosahuje výšky 25 cm. Kvete od poloviny dubna do října. Stříbrnou medaili získalo třináct a bronzovou třicet novinek.
Své ocenění udělila také porota složená z odborných novinářů, a to produktovým a marketingovým konceptům. Jen těsně zvítězila nabídka irské společnosti FitzGerald Nurseries of Kilkenny nazvaná MyPlant a představující produktovou řadu – kombinaci rostlin pozoruhodných barev vhodných nejen do zahrad, ale i na terasy a balkony. Je určena zejména pro ty zákazníky, kteří nemají dostatek času na nakupování a přesto chtějí své domovy krášlit květinami. Druhé místo obsadila série hrnkových třezalek Miracle sestavená z kompaktních rostlin s různou barvou, tvarem a velikostí květů a plodů. Jako třetí nejzdařilejší ohodnotili novináři kolekci Hydrangea paniculata Limelight od firmy Van Vliet New Plants (Stroe).
Čtyři segmenty
Vysoká kvalita rostlin i prezentace – to je hodnocení, kterým doprovodila odborná porota své rozhodnutí ocenit jako nejlepší expozici pěstitelské společnosti Nolina Boomkwekerij BV. Tato firma sídlící v nizozemském Woubrugge je známá především produkcí hrnkových růží, ale na trh dodává také plaménky, ibišky a vistárie. Každoročně se na Plantariu prezentuje vysoce kvalitními výpěstky, ale také velmi výrazně barevnou expozicí, za níž byla jako nejlepší ohodnocena i v loňském roce.
Obecně byla výstavní plocha přesahující 22 000 metrů čtverečních rozdělena do čtyř, respektive pěti segmentů podle zaměření jednotlivých vystavovatelů. Nejpočetněji byla zastoupena sekce nazvaná Maloobchod, v níž se prezentovali pěstitelé zaměřující se spíše na masovou spotřebitelskou produkci a dodávající rostliny do zahradních center a dalších obchodů pro konečné spotřebitele. Dost hojnou účast zaznamenali organizátoři také u dvou dalších skupin vystavovatelů, zaměřených na produkci a prodej mladých rostlin a pěstitelů vizuálně atraktivních rostlin určených přímo k výsadbě do zahrad a na plochy veřejné zeleně. Čtvrtý segment představovali exportéři zaměřující se na konkrétní cílové skupiny zákazníků a pátá část vystavovatelů představovala přehlídku například hnojiv, prostředků na ochranu rostlin a techniky.
Evropský obchod s květinami roste
Spolu s Plantariem díky spolupráci organizátorů v Boskoopu poprvé současně proběhly také podzimní obchodní veletrh největší nizozemské květinové burzy FloraHolland a Boskoop Season Fairs. Zástupci společnosti FloraHolland potvrdili, že díky rozšíření trhu o země střední a východní Evropy mezinárodní obchod s rostlinnými produkty stále roste. Nizozemští producenti se snaží nabízet nejen vysokou kvalitu, ale chtějí se také dobře seznámit s požadavky spotřebitelů pocházejících z těchto zemí a specializovat se. Za velmi důležitou však kromě kvality považují i větší přidanou hodnotu produktu.
Burza plánuje investovat nemalé finanční prostředky do logistiky a servisu pro nakupující a získávat stále více informací o trhu ve střední a východní Evropě tak, aby mohla tamním zákazníkům lépe vyhovět. Konkrétně v příštím roce se očekává zvýšení spotřeby řezaných a hrnkových květin v rámci Evropské unie o tři až čtyři procenta, tato prognóza však znamená mírnou stagnaci prodeje v západoevropských zemích a naopak zvýšení prodeje o pět až deset procent v zemích střední a východní Evropy.