28.10.2008 | 08:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zelený svět se již stává tradicí

Mezinárodní kontraktační zahradnický veletrh Zelený svět se letos konal v Brně již po deváté. Jeho cílem je setkání odborníků zahradnického oboru a jeho prezentace široké veřejnosti. Stal se důležitým místem pro uzavírání obchodních kontraktů a navázání spolupráce mezi zúčastněnými firmami.

Pořadatelem veletrhu je Asociace zahradnického výstavnictví (AZV), nezisková organizace sdružující fyzické a právnické osoby zabývající se pěstováním, obchodováním a vystavováním školkařských výrobků.

 

Ohlednutí do minulosti

Historie konání zahradnického veletrhu se začala psát v roce 2000, kdy se v prostorách firmy Agro Brno – Tuřany, a. s., uskutečnil první ročník. Pořadatelé veletrhu, Asociace zahradnického výstavnictví, si v průběhu jeho konání ověřili, že o specializovanou zahradnickou akci je zájem nejenom ze strany vystavovatelů, ale i obchodních partnerů. Přestože Zelený svět byl novou formou prezentace zahradnického oboru v naší republice, zúčastnilo se ho hned napoprvé 17 firem a navštívilo více než 1500 osob. Úspěšnost prvního ročníku, byla zárukou pro další, kde se již prezentovalo 34 firem. Stoupající zájem vystavujících firem a návštěvníků přiměl organizátory veletrhu přesunout místo pro konání akce v roce 2006 do areálu společnosti Veletrhy Brno, a. s. Nové prostředí poskytlo nejen dostatek prostoru pro kreativnější ztvárnění jednotlivých expozic, ale celkově přispělo k příjemnějšímu pohodlí návštěvníků i vystavovatelů.

 

Úspěšnost letošního ročníku

Letošní devátý ročník zahradnického veletrhu Zelený svět byl slavnostně zahájen představiteli Asociace zahradnického výstavnictví Ing. Jaroslavem Hunkesem a Vlastimilem Pasičem za přítomnosti prvního náměstka generálního ředitele Veletrhy Brno, a. s., Ing. Aleše Pohla. Za organizace zaštiťující letošní rok přivítali návštěvníky veletrhu předseda Svazu květinářů a floristů ČR Ing. Jiří Horák, předseda Svazu školkařů ČR Ing. Jiří Veleba a za Svaz údržby a zakládání zeleně Ing. Jana Šimečková. Zahájení veletrhu se také zúčastnil Ing. Martin Sedláček, ředitel vydavatelství Profi Press, s. r. o., které se i letos stalo mediálním partnerem akce.

Devátého ročníku Zeleného světa se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů (81) ze sedmi evropských zemí. Návštěvníci tak měli jedinečnou příležitost se seznámit kromě domácí produkce školkařských výrobků a zahradnických služeb s nabídkou firem ze Slovenska, Polska, Německa, Rakouska, Francie a Nizozemska. Pokud se porovná zastoupení vystavujících firem podle jejich výrobního zaměření, prvenství drží pěstitelé okrasných dřevin. Za nimi následují producenti trvalek, mladého rostlinného materiálu a květin. Konání veletrhu každoročně využívají k prezentaci svých produktů výrobci a distributoři zahradnické techniky a nářadí. V Brně samozřejmě nechyběla účast výrobců substrátů, hnojiv a skleníků. Nepřehlédnutelné byly expozice semenářských podniků a společností zabývajících se zahradní tvorbou.

 

Marketing a floristika

Organizátoři veletrhu každoročně připravují pro jeho návštěvníky bohatý doprovodný program. Účastníci letošního ročníku se mohli seznámit se sortimentem květinových a zeleninových novinek nadcházející sezóny společností Syngenta Czech, s. r. o., a Bruno Nebelung GmbH. Cenné informace o řízení a marketingu zahradnických center poskytl Ianem Boardmanem z Velké Británie, který se zabývá touto problematickou více než třicet let. V přednášce nazvané Jak zákazníci nakupují a prodej snů se věnoval kategorizaci zákazníků, jejich potřebám, cenovým nástrojům a simultánní nabídce zboží. Dostatek času také věnoval otázkám způsobu prodeje a prezentaci zboží.

Doprovodná část druhého dne konání veletrhu byla výhradně věnována floristice.

Členové svazu květinářů a floristů ČR Jaromír Kokeš, mistr ČR ve floristice 2008 a Bohuslav Rabušic, člen jury Mistrovství floristů ČR vytvořili před zraky diváků několik květinových aranžmá. Názornými ukázkami se diváci seznámili s rozdíly mezi svatební kyticí a dekorací pro nevěstu. Své dosavadní floristické vědomosti a dovednost přijeli do Brna představit v rámci floristické show držitelé medailí Mistrovství floristů ČR 2008 v juniorské kategorii Markéta Nagyová a Vojtěch Lazecký. Při tvorbě dárkových kytic a dekorací nádob se nechali inspirovat podzimním obdobím, vzniklá aranžmá se tak stala vhodnou inspirací divákům pro dekoraci svých příbytků.

 

 

Rozhovor

s prezidentem Asociace zahradnického výstavnictví Vlastimilem Pasičem

 

Jak hodnotíte devátý ročník zahradnického veletrhu Zelený svět?

Letošního ročníku se zúčastnil rekordní počet vystavovatelů v dosavadní historii pořádání veletrhu. Přestože bylo maximálně využito celkové výstavní plochy pavilonu C (1465 m2), přistoupili jsem letos i k využití venkovních výstavních prostor pro prezentaci především mechanizační techniky. Dalším měřítkem úspěšnosti veletrhu je jeho návštěvnost. Více než sedmdesát procent z celkového počtu 1897 návštěvníků bylo z řad odborné veřejnosti, na kterou je veletrh zaměřen. Vzhledem k počtu firem zabývajících se zahradnickou produkcí a službami s ní spojenou v ČR je návštěvnost této cílové skupiny velice uspokojivá.

 

Zorganizovat akci takového rozsahu, jako je zahradnický veletrh, rozhodně vyžaduje dlouhodobé přípravy. V jakém časovém předstihu se konají?

Již v průběhu konání veletrhu začínají přípravy toho nadcházejícího. Členové Asociace zahradnického výstavnictví navazují kontakty s novými zájemci o účast na budoucím ročníku veletrhu. Názory a podměty vystavovatelů a návštěvníků jsou cennými informacemi pro zvýšení úrovně následujícího ročníku. Každému ročníku veletrhu předchází fázové rozpracování jednotlivých organizačních, marketinkových, propagačních a finančních činností. V desetiměsíčním předstihu před konáním veletrhu jsou kontaktovány zahraniční asociace, svazy, sdružení a spolky reprezentující zahradnický sektor dané země. Prostřednictvím podrobných materiálů jsou seznámeny se zaměřením, organizací a možností účasti na veletrhu. V jarních měsících se přistupuje k samotné registraci jednotlivých firem, které mají zájem se zúčastnit veletrhu. Podle strukturálního zaměření přihlášených firem a jejich požadavku na výstavní plochu se přistupuje k samotné koncepci výstavního prostoru veletrhu.

 

V průběhu konání veletrhu probíhá zajímavý doprovodný program. Podle čeho volíte jeho tematické zaměření?

Jedním z cílu pořádání Zeleného světa je kromě seznámení veřejnosti s domácí a zahraniční školkařskou produkcí je i její vzdělávání v tomto oboru. Na něj každoročně v podobném duchu navazuje i doprovodný program. Na jeho přípravách se kromě Asociace zahradnického výstavnictví podílejí i ostatní organizace, jako jsou Svaz školkařů ČR nebo Svaz květinářů a floristů ČR. Prostřednictvím odborných přednášek a seminářů se návštěvnici veletrhu mohou seznámit například s nejnovějšími odrůdami květin nebo technologiemi používanými při jejich produkci. Již několik let je velký zájem o floristická show, prostřednictvím kterých se návštěvníci seznámí s nejrůznějšími květinovými dekoracemi a technikami, které se používají pro jejich zhotovení. Tematické zaměření doprovodného programu také volíme podle požadavků vystavovatelů a návštěvníků. Není ale vždy jednoduché zajistit na konkrétní problematiku v oboru nebo požadované téma fundovanou osobu.

 

Jakou formou se prezentuje Asociace zahradnického výstavnictví v zahraničí?

Přestože hlavním posláním asociace je pořádání komerčního zahradnického veletrhu v České republice její aktivity zasahují i do prezentace domácí produkce školkařských výrobků v zahraničí. Prostřednictvím našich členů se asociace letos například prezentovala ve společné expozici se Svazem školkařů ČR na mezinárodním školkařském veletrhu ve Varšavě.

 

Úspěšný devátý ročník Zeleného světa je za námi. Jaký bude ten následující?

Se stále se zvyšujícím počtem vystavovatelů nastává problém se zajištěním dostatečné velikosti výstavní plochy. V současné době probíhají jednání se zástupci společnosti Veletrhy Brno, a. s., o možnosti rozšíření těchto ploch pro následující ročník veletrhu. Neradi bychom měnili dobu konání veletrhu z tohoto důvodu. Dosavadní termín vyhovoval jak domácím, tak i zahraničním vystavovatelům, nepřekrýval se s akcemi v Německu a Polsku.

Ze strany vystavovatelů jsme letos zaznamenali podněty o přesunutí odborné části doprovodného programu do večerních hodin. V průběhu dne se bohužel nemohou naplno zúčastnit probíhajících seminářů a přednášek, věnují se obchodním partnerům a návštěvníkům veletrhu. Každoročně se také snažíme rozšířit základnu zahraničních vystavovatelů a návštěvníků, což se nám úspěšně daří. Podměty a připomínky jak ze strany vystavovatelů, tak i návštěvníků nám napomáhají ke zvyšování úrovně následujících ročníků Zeleného světa.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down