Již po osmnácté se sešli producenti, zpracovatelé a distributoři ovoce a zeleniny na mezinárodním veletrhu Fruit logistica v Berlíně. Začátkem února oživlo výstaviště všemi světovými jazyky a počet návštěvníků opět trhal rekordy. Prezentace 2300 vystavovatelů ze 71 zemí obdivovalo po tři výstavní dny více než padesát tisíc návštěvníků.
Oproti roku 2008 se celosvětově navýšila produkce ovoce na bezmála 700 milionů tun. Produkce zeleniny zůstává na stejné výši 800 milionů tun. Okolo 60 % produkce ovoce zaujímaly jablka, hrozny, pomeranče, melouny a banány. U zeleniny vedou rajčata, hlávkové zelí a okurky, které představují 30 % pěstované zeleniny. Evropská unie je hlavním dovozcem čerstvého ovoce, a pokud započítáme vnitrounijní obchod, i čerstvé zeleniny.
V rámci EU se v roce 2009 snížila sklizeň ovoce o dvě procenta na 37 milionů tun. Pokles byl zaznamenán ve sklizni jablek a citrusových plodů, vyšší sklizně se dočkaly peckoviny. Produkce zeleniny se navýšila o tři procenta na 60 milionů tun především díky vyšším sklizním.
Jak si stojí Němci
Více než 2350 společností produkujících čerstvé potraviny v Německu vytvořilo v roce 2008 obrat 19 miliard eur. Kvůli vysokým cenám se v roce 2009 dá jen stěží očekávat větší nárůst. Proti roku 2008 klesla v Německu spotřeba čerstvého ovoce na 82,4 kg (průměrná cena za kilogram 1,51 eur) a zeleniny na 63,2 kg (průměrná cena za kilogram 1,79 eura). Jako u nás jsou nejoblíbenější jablka (odrůdy Elstar, Jonagold a Braeburn), následují banány, citrusy a jahody. Ze zeleniny vedou rajčata, mrkev, okurky, cibule a sladká paprika.
Úspěšná Fruit logistika
V průběhu tří výstavních dnů se na berlínském výstavišti vystřídalo přes 53 tisíc návštěvníků. Vedle nazdobených stánků a ochotných zástupců firem schopných podat veškeré informace zde na návštěvníky čekal zajímavý doprovodný program. Množství přednášek k mnoha tématům zaznívalo z přednáškových sálů ve všech světových jazycích.
V rámci veletrhu dochází tradičně k udělení mnoha ocenění. Jedním z nich je FLIA – Fruit Logistica Innovation Award (Ocenění pro nejinovativnější výrobek veletrhu Fruit logistica). Na toto ocenění bylo letos nominováno devět produktů, o jejichž konečném umístění hlasovali návštěvníci veletrhu. Nejvíce hlasů získal spotřebitelsky orientovaný produkt izraelské společnosti Mehadrin Tnuport Export. Jedná se o jednoduchý a chytrý nástroj pro rychlé odpeckování granátového jablka, jehož konzumace v posledních letech sílí. Na spodní plastovou misku položíme mřížku a rozkrojené granátové jablko a přes něj umístíme silikonový kryt. Poklepáváním na něj vypadávají semena, která se shromažďují ve spodní misce.
Pro pěstitele zeleniny představila nizozemská společnost Monsanto Vegetable Seeds novou sladší odrůdu brokolice s názvem Belaverde. Pěstitelé ocení především to, že vedlejší růžice se po odlomení hlavního košťálu vytvoří za deset dní. A právě krátká vegetační doba způsobí sladkou chuť, kterou zase přivítají spotřebitelé, kteří ji tak mohou konzumovat i syrovou.
K čerstvé produkci
Fruit logistica není pouze prezentací novinek, představuje celou šíři produktů a zabezpečení pro produkci a prodej ovoce a zeleniny a představuje se na něm již tradičně mnoho zahraničních společností. Bezmála 90 % vystavovatelů a 80 % návštěvníků přijelo do Berlína z ciziny. Převážná většina z nich – 65 % pocházelo z EU. Cílem většiny návštěvníků bylo vybudování nových či utužení již starších obchodních kontaktů, nalezení nových produktů či posouzení možných konkurentů na trhu. Většina z nich je pěstitelů ovoce a zeleniny, zástupci dovozců či vývozců či obchodníci.
Doprovodný veletrh Fruit logisticy s názvem FreshConex je jediným evropským profesionálním veletrhem pro sektor čerstvého zboží a své prezentace zde představilo 71 vystavovatelů. Stroje pro zpracování čerstvého ovoce a zeleniny, balicí linky i ekologické obaly zaujímaly čtyři výstavní haly.