Síla inovace na Horti Fairu 2005

Mezinárodní zahradnický a floristický veletrh Horti Fair už šest let láká návštěvníky i vystavovatele ze všech koutů světa. K vidění tam je velké množství hrnkových i řezaných květin, školkařských výpěstků a pěstitelských technologií, krytých pěstebních prostorů, substrátů, hnojiv, přípravků na ochranu rostlin i balicích materiálů. Vše bylo i letos přehledně uspořádáno na ploše osmdesát sedm tisíc metrů čtverečních v jedenácti halách amsterdamského výstaviště.

Návštěvnost na veletrhu Horti Fair o velký kus překročila hranici 50 tisíc osob, vystavovatelů se sešlo 976 z padesáti zemí světa. Profesionální zahradníci i odborná veřejnost jej ohodnotili vysoko – téměř osmi body z deseti. Výstavu slavnostně zahájil nizozemský ministr zemědělství, přírody a potravinářství Cees Veerman. Podle něj je zahradnický sektor jedním z nejprogresivnějších sektorů nizozemské ekonomiky. Pokrok byl vůbec nejvýraznějším prvkem letošního veletrhu. Organizátoři totiž zvolili inovaci hlavním tématem a autoři nejlepších novinek převzali prestižní ceny. Ocenění byla podobně jako v roce 2004 udělena ve dvou kategoriích – zelené produkty (nové odrůdy rostlin) a technika/služby.

Nejlepší novinky
V kategorii rostlin zvítězila bohatě kvetoucí Allamanda catharica ‚Caramel Blush‘ od nizozemské firmy Hortis Holland BV. Porotu zaujala zejména schopností kvést i při dlouhodobě zhoršených světelných podmínkách a velkým tržním potenciálem. Těsně za vítězkou skončily dvě domácí novinky – kapradina s texturou listů podobnou krokodýlí kůži Microsorum musifolium ‚Crocodyllus‘ (firma Vitro Plus) a drobnokvětá chryzantéma ‚Lindi White‘ ze série s názvem inspirovaným jménem Nelsona Mandely Madiba od firmy Dekker Chrysanten. Mezi desítku nejlepších byl ještě nominovány hybridní Cyclamen F1 Halios ‚Fantasia‘ Violet foncé, žlutozeleně zbarvené Anthurium andreanum ‚Marysia‘, Zantedeschia aethiopica ‚Diva Maria‘, Phlalaenopsis ‚Mystic Pearl‘, rajče ‚Marzanino‘ od nizozemské firmy De Ruiter Seeds a další.
Produkty kategorie technika/služby zaujaly svou různorodostí. Byly jimi moderní linky, celé stavby, ale také počítačový software nebo speciální technologie umožňující psát vzkazy, blahopřání či reklamní slogany přímo na vnější okvětní plátky růží.
Za patrně nejzajímavější lze považovat zcela unikátní projekt skleníku postavený na vodní ploše, který domácím pěstitelům do budoucna umožní rozšířit své produkční skleníky i na četné vodní plochy. První model o velikosti 600 m2 vybudovala konstrukční firma Dura Vermeer spolu s Kas van Van der Arend/Tebarint B.V. během dvou let. Systém je jednoduchý. Základ tvoří plovoucí ponton ze speciální hmoty, na kterou je flexibilními spoji připevněn vlastní skleník. Zatím bylo pro jeho stavbu použito jen klasické sklo, ale konstruktéři již plánují i využití plastických hmot.
I přes unikátnost stavby dala odborná porota nakonec přece jen přednost produktu firmy P. L. J. Bom Groep, skleníku ‚Sunergy‘. Ten sice spočívá na pevné zemi, ale jeho výhodou je úplná absence střešního větrání a velmi dobře fungující systém kontroly klimatu. Skleník je postaven ze speciálně chemicky ošetřeného skla s propustností světla přibližně o šest až sedm procent větší než u skla běžně používaného.
Zcela nová je rovněž instalace stínících tkanin s velmi nízkým procentem zachytávání části světelného spektra nezbytné pro růst rostlin. První trojici nejlepších novinek doplnila plně automatická balička hrnkových květin.
Na Horti Fairu 2005 byla udělena ještě další ocenění. Cenu A. P. Csizika za nejlepší květinová aranžmá převzali floristé ze Zuidkoop Natural Projects za výstavní expozici firmy Fides Chrysanten a pohár kvality získal trojbarevný květ Alstroemeria „Jet Set“.
Všemi smysly
Ve znamení inovace byly navrženy i dvě speciální, v loňském roce novinkové expozice. House of Taste, který původně vznikl jako reakce organizátorů na stále se zvyšující zájem veřejnosti o chuť a kvalitu konzumovaných produktů, byl letos doslova povýšen na jednu z největších atrakcí technické a plodinové části veletrhu.
Pod názvem Horti Fair House of Taste and Trade se stal místem důležitých obchodních setkání, prezentací a dalších veletržních akcí. V podobě zdravých, voňavých a chutných kulinářských specialit byly prezentovány nové odrůdy plodové a listové zeleniny od několika pěstitelských a šlechtitelských firem, takže návštěvníci je mohli vnímat doslova všemi smysly.
Také loňský House of Plants dostal nové jméno a rozrostl se. Horti Fair House of Flowers and Plants/Growing concepts získal prostor bezmála 800 m2 a stal se ideálním místem pro čerpání inspirace. Projekt podpořilo velké množství firem a jeho realizace se zhostil mezinárodní tým stylistů, designérů a aranžérů. Nové koncepce a nápady byly vytvářeny s ohledem na současné požadavky trhu. Procházka a pobyt v tomto pavilonu by se dal charakterizovat jako čistě pocitová záležitost. K vidění byly například kytice vyjadřující určité emoce, kreace ve stylu hip hop, dělicí květinové stěny, symbolicky krvácející řezané květiny či jídelní aranžmá v lednici či chlebu.

Přípravy na další ročník
Nic ale netrvá věčně. Horti Fair 2005 už je minulostí a je třeba se začít připravovat na příští rok. Sedmý ročník veletrhu už dnes láká své návštěvníky hned několika inovacemi. Už je připraveno nové logo, jsou stanoveny jiné výstavní dny i otvírací hodiny a vymyšleno lepší a přehlednější uspořádání expozic.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *